Top

Účtovníctvo pre e-shop

AKO UŠETRIŤ ZA ÚČTOVNÍCTVO PRE E-SHOP

 

Na začiatok si položíme 5 jednoduchých otázok. Ak na aspoň tri odpoviete áno, tak ste na správnej adrese a tento článok by ste mali dočítať až do konca. Neviete sa dočkať? Tak poďme na to.

  1. Požaduje od vás účtovník vystavené faktúry a vystavené dobropisy v papierovej forme?
  2. Vystavené faktúry vystavujete v e-shope manuálne?
  3. Účtuje váš účtovník vystavené faktúry manuálne do účtovného softvéru?
  4. Účtuje váš účtovník pohyby na platobných bránach manuálne do účtovného softvéru?
  5. Predávate tovar aj v rámci EÚ?

Ak ste odpovedali minimálne trikrát áno – znamená to, že niečo vo vašom e-shope nie je nastavené dobre a ste na správnej adrese aby ste to vyriešili.

1. Vystavené faktúry v papierovej forme sú prežitok. Odhliadnuc od faktu, že chceme byť ekologickí a enviromentálni, pokračujúc nákladmi na toner, tlačiareň a papier až po potreby účtovníka, prípadne daňového úradu nám to vychádza tak, že faktúra v elektronickej podobe (PDF) je postačujúca na správne zaúčtovanie a aj kontrolu danej transakcie. Zároveň ak sa jedná o väčší e-shop (tisíce objednávok mesačne), nevieme si ani predstaviť skladovanie vystavených faktúr z kapacitného hľadiska.

2. Váš e-shop už beží, objednávky sa sypú a vy stále všetko zvládate, avšak manuálne. Tomu už dávno odzvonilo. Prepojenie vášho e-shopu (WooCommerce, Opencart, PrestaShop, Shoptet a iné) cez API so správnym fakturačným systémom (napríklad SuperFaktúra), prípadne s účtovným softvérom (Pohoda, Omega a iné) alebo konektorom je nevyhnutnosťou. Systém to zvládne aj bez vás a vy si len odkontrolujete či je všetko tak ako má byť. Faktúry sa generujú automaticky, či už v účtovnom softvéri, fakturačnom programe, prípadne rovno vo vašom e-shope, kde za pomoci konektora alebo API prepojenia prichádzajú do účtovného softvéru.

3. S vystavením faktúr, dobropisov alebo zálohových faktúr ste si poradili a už sa vystavujú v systéme automaticky, ale vaša účtovníčka ich nevie importovať do účtovného softvéru a stále ich účtuje manuálne, čo vám predražuje účtovníctvo (nakoľko jej manualitu musí niekto zaplatiť). V súčasnosti existuje veľké množstvo možností, ako túto manualitu odbúrať – správne nastavenie štruktúry dát pre účtovný softvér a vaše vystavené faktúry a dobropisy sú raz dva v účtovnom softvéri, bez zdĺhavého prepisovania. Nakoniec zaplatíte iba za čas importu a následnú kontrolu zaúčtovania.

4. Agenda platobných brán / bankových účtov je pri e-shopoch veľmi široká. Pri účtovaní je potrebné zaznamenať každú prijatú / odoslanú platbu na bankovom účte / v účtovnom denníku a povedzme si na rovinu, ak máte 500 vystavených faktúr mesačne, tak k nim bude prislúchať niečo okolo 500 úhrad a to už je pomerne vysoké číslo na manuálne zapisovanie pohybov na jednotlivých platobných bránach. Na Slovensku sú najvyužívanejšie platobné brány GoPay, Stripe, PayPal, ComGate, Revolut, prípadne platba prevodom na účet. Pri platobných bránach je dôležité počiatočné nastavenie, neskôr správna štruktúra na import do účtovného softvéru s automatickým párovaním na vystavené faktúry. Ak ste malý, začínajúci e-shop, dá sa to zvládnuť aj manuálne. Určite pri vyšších ambíciách je potrebné správne nastavenie importov, ktoré šetrí nie len váš čas, ale aj čas účtovníka, čo sa premietne do výslednej ceny za účtovníctvo.

5. Ak presahujú vaše zásielkové predaje až za hranice Slovenska, treba si dať pozor na jednotlivé obratové limity v členských krajinách EÚ. Nemusíte sa obávať, firmu si v zahraničí nemusíte nevyhnutne zakladať, nakoľko tento proces je zdĺhavý a samozrejme aj finančne náročný. V prípade blížiaceho sa alebo už prekročeného limitu v danej krajine máte povinnosť sa zaregistrovať ako platiteľ DPH. V každej krajine sa procesy registrácie odlišujú, zároveň treba myslieť aj na rozdielne sadzby DPH (podľa predávaného tovaru), rozdielny termín podania DPH a netreba zabudnúť aj na výšku obratového limitu, ktorý má každá krajina tak isto rozdielny. Na druhej strane je dobré sa zamyslieť aj nad výškou sadzby DPH, ktorá môže byť dokonca nižšia ako na Slovensku, čo môže na konci dňa znamenať pre vás finančnú výhodu ak sa v danej krajine dobrovoľne zaregistrujete ako platiteľ DPH. V rámci našej dlhodobej spolupráce so zahraničnými partnermi vám vieme procesy zahraničných daňových priznaní a registrácií zabezpečiť a vy sa môžete plnohodnotne venovať vášmu biznisu.

Mám záujem o nacenenie účtovníctva pre e-shop

„Lebo klient nemá platiť za účtovníctvo o manuálnom nahadzovaní, o nosení dokladov a o šanónoch.“